Η The 1:1 Diet έχει αποδειχθεί, μέσω τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων κλινικών δοκιμών υψηλού επιπέδου («gold-standard»), ότι είναι αποτελεσματική σε άτομα με προδιαβήτη, σε διαβητικούς, καθώς και σε άτομα με σοβαρό, μακροχρόνιο διαβήτη που λάμβαναν ινσουλίνη. Ειδικές ομάδες, συμπεριλαμβανομένων της British Dietetic Association, της British Medical Association και της Diabetes UK, αξιολόγησαν αυτή την έρευνα σε σειρά μελετών και αναφορών και κατέληξαν στο ίδιο συμπέρασμα.
Η μελέτη PREVIEW, που διεξήχθη σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, στη Νέα Ζηλανδία και στην Αυστραλία με περισσότερους από 2.000 συμμετέχοντες, ήταν «μέχρι σήμερα η μεγαλύτερη πολυεθνική μελέτη σχετικά με την πρόληψη του διαβήτη τύπου 2»¹.1Χρησιμοποιώντας μια δίαιτα χαμηλής ενέργειας και πλήρους θρεπτικής αξίας — προϊόντα Cambridge Weight Plan (νυν The 1:1 Diet) και βασισμένη στα πρωτόκολλά μας — οι συμμετέχοντες έχασαν πάνω από το 10% του σωματικού τους βάρους και περισσότερο από το ένα τρίτο ανέστρεψαν τον προδιαβήτη τους μέσα σε οκτώ εβδομάδες.
Η δοκιμή DiRECT χρησιμοποίησε προϊόντα που παρείχε η The 1:1 Diet και βασίστηκε στα πρωτόκολλά μας, σε 298 συμμετέχοντες²2Στον ένα χρόνο, το 46% των συμμετεχόντων πέτυχε ύφεση του διαβήτη στην ομάδα της χαμηλοθερμιδικής δίαιτας, έναντι μόλις 4% στην ομάδα της «συνήθους φροντίδας» της μελέτης. Στα δύο χρόνια, το 36% των συμμετεχόντων παρέμενε σε ύφεση (έναντι 3% στη συνήθη φροντίδα). Αναμένονται άμεσα τα αποτελέσματα της πενταετούς παρακολούθησης της DiRECT3.
Σε παρόμοια σχεδιασμένη δοκιμή που πραγματοποιήθηκε στο Κατάρ («DIADEM-1»), σε πληθυσμό της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής, το 61% των συμμετεχόντων στην ομάδα της The 1:1 Diet ανέστρεψε τον διαβήτη του στον ένα χρόνο4.
Όταν η δίαιτα δοκιμάστηκε σε παχύσαρκα άτομα με διαβήτη τύπου 2 που χρησιμοποιούσαν ινσουλίνη, η ινσουλίνη μπορούσε να διακοπεί στο 39% (έναντι 6%) όσων ανήκαν στην ομάδα της The 1:1 Diet. Η HbA1c και η ποιότητα ζωής βελτιώθηκαν επίσης σημαντικά μόνο στην ομάδα της The 1:1 Diet5.
Στη μελέτη DROPLET του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, η ομάδα που ακολούθησε την The 1:1 Diet παρουσίασε σημαντικές βελτιώσεις σε πολλαπλούς κλινικούς δείκτες (γλυκόζη νηστείας, ινσουλίνη νηστείας, HOMA-IR, HOMA-S, διαστολική αρτηριακή πίεση και τριγλυκερίδια) και, σύμφωνα με τους συγγραφείς, είχε: «σημαντικά μεγαλύτερη απώλεια βάρους και βελτιώσεις στον κίνδυνο καρδιομεταβολικής νόσου»6
Τον Ιούλιο του 2021 συγκλήθηκε ομάδα ειδικών διαιτολόγων και ιατρών, με την υποστήριξη της κορυφαίας διαιτολογικής αρχής του Ηνωμένου Βασιλείου — της British Dietetic Association — και της μεγαλύτερης φιλανθρωπικής οργάνωσης για τον διαβήτη στο Ηνωμένο Βασίλειο — της Diabetes UK. Η ομάδα αυτή εξέτασε περισσότερες από 90 δημοσιευμένες μελέτες σχετικά με τις καλύτερες διατροφικές προσεγγίσεις για την αναστροφή του διαβήτη7Μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, κατέληξε ότι τα πλήρους θρεπτικής αξίας τρόφιμα υποκατάστασης γεύματος λειτουργούσαν τουλάχιστον δύο φορές καλύτερα από την αμέσως επόμενη καλύτερη διατροφική προσέγγιση για την αναστροφή του διαβήτη. Σημαντικό είναι ότι το κύριο επίκεντρο αυτής της ανασκόπησης ήταν τα αποτελέσματα της μελέτης DiRECT και δύο ακόμη μελετών διαβήτη που αναφέρονται παραπάνω, όλες βασισμένες στα προϊόντα και τα πρωτόκολλά μας.
Μια πρόσφατη έκθεση με τίτλο Turning the Tide: A 10-year Healthy Weight Strategy δημοσιεύθηκε από την Obesity Health Alliance, έναν συνασπισμό που περιλαμβάνει τη British Dietetic Association και τη British Medical Association και επηρεάζει την κυβερνητική πολιτική για τη μείωση της παχυσαρκίας.
Η έκθεση αναφέρει…
«Η ανάλυση υποδηλώνει ότι η ένταξη [των τύπων πλήρους θρεπτικής αξίας προϊόντων υποκατάστασης γεύματος που παράγουμε] σε ένα πρόγραμμα αλλαγής συμπεριφοράς για ενήλικες οδηγεί σε μεγαλύτερη απώλεια βάρους (10,3 kg) σε σχέση με το πρόγραμμα αλλαγής συμπεριφοράς μόνο του (6,4 kg).»
«Τα στοιχεία δείχνουν ότι ένα πρόγραμμα διαχείρισης βάρους [αναφερόμενο στις μελέτες της The 1:1 Diet, συμπεριλαμβανομένων των DiRECT, DROPLET και DIADEM-1] οδηγεί σε σημαντική απώλεια βάρους και ύφεση του διαβήτη σε ορισμένους ενήλικες με διαβήτη τύπου 2 που έχουν παχυσαρκία ή υπερβάλλον βάρος.»
Οι παραπάνω μελέτες έδειξαν κατά μέσο όρο απώλεια άνω των 10 κιλών, ενώ άλλες μελέτες έχουν δείξει βελτιώσεις σε πολλαπλούς δείκτες ελέγχου της γλυκόζης, της αρτηριακής πίεσης, των λιπιδίων του αίματος, της υπνικής άπνοιας, δερματικών παθήσεων, οστεοαρθρίτιδας, φλεγμονής και άλλων. Οι μελέτες αυτές είναι διαθέσιμες κατόπιν αιτήματος
Βιβλιογραφικές αναφορές:
- Christensen P, Meinert Larsen T, Westerterp-Plantenga M, et al. Men and women respond differently to rapid weight loss: Metabolic outcomes of a multi-centre intervention study after a low-energy diet in 2500 overweight, individuals with pre-diabetes (PREVIEW). Diabetes Obes Metab. 2018 Dec;20(12):2840-2851.
- Lean ME, Leslie WS, Barnes AC, et al. Primary care-led weight management for remission of type 2 diabetes (DiRECT): an open-label, cluster-randomised trial. Lancet. 2018;391(10120):541-551.
- Lean, MEJ, et al. Durability of a primary care-led weight-management intervention for remission of type 2 diabetes: 2-year results of the DiRECT open-label, cluster-randomised trial. Lancet Diabetes Endocrinol. 2019 May;7(5):344-355.
- Shahrad Taheri, Hadeel Zaghloul, Odette Chagoury, et al. Effect of intensive lifestyle intervention on bodyweight and glycaemia in early type 2 diabetes (DIADEM-I): an open-label, parallel-group, randomised controlled trial. The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2020. 8(6), 477-89.
- Brown A, Dornhorst A, McGowan B, Omar O, Leeds AR, Taheri S, Frost GS. Low-energy total diet replacement intervention in patients with type 2 diabetes mellitus and obesity treated with insulin: a randomized trial. BMJ Open Diabetes Res Care. 2020 Jan;8(1).
- Astbury, N.M. et al. Doctor Referral of Overweight People to Low Energy Total Diet Replacement Treatment (DROPLET): Pragmatic Randomised Controlled Trial. BMJ. 2018 Sep 26;362
- Brown A, McArdle P, Taplin J, Unwin D, Unwin J, Deakin T, Wheatley S, Murdoch C, Malhotra A, Mellor D. Dietary strategies for remission of type 2 diabetes: A narrative review. J Hum Nutr Diet. 2021 Jul 29.
- http://obesityhealthalliance.org.uk/wp-content/uploads/2021/09/Turning-the-Tide-A-10-year-Healthy-Weight-Strategy.pdf